dinsdag 27 april 2010

Definitief concept met scenario voor commercial 1

Concept scenario
3 jongeren zitten in het bos lekker te chillen en te genieten van een kampvuur, muziek en drank.

Uit verschillende hoeken horen ze gerommel uit de bosjes en kijken elkaar verbaasd aan.

Twee vrienden vertrouwen het zaakje niet helemaal en gaan een kijkje nemen en lopen het bos in.

Van achteren komt de ‘ moordenaar’ op hen aflopen en een van de vrienden hoort hem aankomen. Hij schrikt en tikt de ander aan. Ze rennen hard weg.

De ene vriend valt en staat op het punt om vermoord te worden. De andere vriend rent echter nog steeds verder weg en ziet ineens een fiets staan. Hij pakt de fiets en fietst zo snel als hij kan weg.

De ‘ moordenaar’ staat bij de jongen die zojuist gevallen was en raapt hem op. Ze beginnen te lachen en roepen de jongen terug die op de fiets zit. Echter is hij door de snelheid van de fiets al zo ver weg, dat hij hen niet hoort.

De fiets wordt nog uit verschillende hoeken gefilmd om zo een speciaal effect te creeren waardoor de fiets er uit ziet als een machtsmiddel om te ontkomen. De beelden komen hierbij op pauze om de fiets aan te prijzen. Denk hierbij aan woorden als; fast, flexible, safe enzovoort.

De eindshot bevat neutrale beelden van de fiets met daarbij onze slogan “ There is no faster way, (name)“.

INDIEN TIJD
De 2 overgebleven jongeren zitten samen met de moordenaar lekker te chillen en proosten op de geslaagde grap.

1 opmerking:

  1. Synopsis lijkt nu op een ware mini-action-horror scenario geworden.

    Is wat te complex qua camerastanpunten omdat die wisselen veel in een te korte tijd en niet effectief genoeg als onderstsuning van verhaallijn.

    Elk standpunt wordt een bepaald betekenis gegeven (allemaal subjectieve camera's ?= > niet duidelijk wie doet wat wie kijkt naar wie etc..).

    Omdat deze treatment (verhandeling/ handeling) niet super strak is gemaakt (qua timing en rollen o.a. die van de acteurs en die van de camera) is de clue (de uitkomst en de suspense (verwachting van onheil) niet voldoende aanwezig. Is dus helemaal niet eng, roept geen suspense op. Het wordt eerder vervelend en dat is net jammer..

    De uitkomst van de film (bike is 'machtsmiddel om ontsnapping') lijkt mij de meest interessante idee hier maar wordt terloops maar aan het einde bereikt (als publiek afgekapt is).

    Advies:
    Neem het sterke concept van fietst als ontsnappingsmiddel als centraal punt (want de drie jongens zijn toch ook aan het ontsnappen in het bos-- met de fiets).

    3 jongens is niet relevant hier: je ziet ze niet dus ze bestaan ook niet. Waarom 3? Waarom jongens? Is zeker niet relevant/ evident gemaakt dus laat het uit? Of werk het helemaal uit maar 1 minuut lukt niet; Is een fiets zonder focus op fietsers dan genoeg om die suspense, angst, etc.. over te brengen?

    Ja ik denk het wel.

    Dat hangt dan af van je filmkunst: zoek een strakke manier om een beeldverhaal wel over te brengen (moord/ grap is wat te complex en is niet hoofdconcept: ontsnapping met de fiets).
    Blijft dus niet lang bij staan bij een horror of action achtige ontknoping met grap want dat werkt alleen verwarrend.

    Film de fiets alsof die (1) voor plezier in het bos aan de stad ontsnapt en later (2) in angst ontsnap. Die twee verschillende emoties/ uitgangspunten leveren al genoeg mogelijkheden tot dramatische beeldvoering en spanning. Je kan ze in de montage later zo manipuleren/ omdraaien, herhalen, afknippen etc..

    Moet pakkend worden!! Benut dus eerder alle zichtbare of voelbare tegenstellingen.

    Tip van de week:

    Subjectieve camera op voet hoogte in het gras is spannend op zichzelf maat lijkt heel snel op een cameraman die loopt met een camera. Er moet daarom iets in het beeld of geluid gebeuren die ons aandacht trekt. Anders blijven we het werk zien van de cameraman; die moet onzichtbaar zijn. We moeten IN de scene zijn! Maar moet wel iets zijn in de scene om ons aandacht op te bevestigen..

    Camera in de bosjes is beter alleen omdat de beelden zo vaag zijn en dat op zich vestigt ons aandacht: wat kan het zijn al die groenen dingen... waarom zo vaag, etc..? Je zit dus al IN de scene en dat is goed.

    Eenmaal in de scene gezet (de aandcaht van de kijker): laat hem niet los. Hij moet ter alle tijden erin blijven (zuigingseffect).

    Pak hem!

    Succes,
    Jerome

    BeantwoordenVerwijderen