dinsdag 27 april 2010

Onderzoek Commercial 2

Doelgroepen – Ouders en Kinderen – Primair en secundair.

Doel en doelgroepen 'Groente en fruit in achterstandswijken'

Het doel van het project is het bepalen van de effectiviteit van twee, reeds voor andere doelgroepen effectief gebleken methoden: peer education en voedingsadvies op maat. Deze moeten de determinanten om meer groente en fruit te gaan eten, verbeteren bij 9- tot en met 12-jarige kinderen met een lage sociaal-economische status en hun ouders. De meeste mensen met een lage SES zijn zich niet bewust zijn van hun lage groente- en fruitconsumptie. Daarom zijn de determinanten 'bewustwording, kennis, attitude en eigen-effectiviteit' van belang.

Primair 9-12-jarigen
Omdat bij de schooljeugd de daling van de groente- en fruitconsumptie het grootst is, krijgt deze groep prioriteit. De primaire doelgroep bestaat dan ook uit kinderen van 9 tot 12 jaar. De secundaire doelgroep wordt gevormd door de ouders van deze kinderen. De ouders worden bij het project betrokken omdat zij veel invloed hebben op het eetpatroon van de kinderen en omdat betrokkenheid van de ouders de effectiviteit van een voedingsinterventie bij kinderen verhoogt. Zo hoeven kinderen van ouders met een lage sociaal-economische status vaak minder groente te eten van hun ouders dan andere kinderen. De tertiaire doelgroep bestaat uit intermediairen, zoals leraren, kookdocenten, buurthuismedewerkers en diëtisten.

http://www.voedingscentrum.nl/ActiesEnAchtergronden/Acties/Groente+en+fruit/Achterstandswijken/Doel+en+doelgroepen+Groente+en+fruit+in+achterstandswijken.htm


Met een doelgroep wordt een bepaald soort mensen bedoeld die de reclamemakers willen bereiken.
Een doelgroep voor waspoeder reclame is bijvoorbeeld mensen tussen 20 en 55 jaar en dan vooral huisvrouwen. Dat soort tv-reclames wordt dan ook uitgezonden tussen programma’s zoals ‘Goede Tijden Slechte Tijden’ omdat dan vooral deze doelgroep kijkt.

Snoepreclames worden, niet zoals je zou verwachten ‘s morgens tussen de kinderprogramma’s uitgezonden, maar juist tussen programma’s zoals het ‘Jeugdjournaal’ en ‘Klokhuis’. Dit wordt gedaan omdat dan de ouders meestal meekijken en de ouders zijn uiteindelijk degenen die het product moeten kopen.
Eigenlijk kun je hier spreken van twee doelgroepen die in één reclame bereikt moeten worden.

De tijdstippen waarop reclames uitgezonden worden zijn dus heel belangrijk. Maar ook de kijkcijfers zijn erg belangrijk. Als er naar een bepaald programma meer mensen kijken, zien ook meer mensen de reclame.
Aan de hand van de kijkcijfers wordt dan ook de hoogte van de prijs voor reclame bepaald.
Niet alleen op televisie heeft men te maken met doelgroepen, maar ditzelfde geldt ook voor reclame op bijvoorbeeld de radio, op internet en affiches. In een bushokje bij scholen wordt juist de student het snelst bereikt.

Ook bij het bereiken van bepaalde doelgroepen kan men zich afvragen of het ethisch verantwoord is. Is het bijvoorbeeld wel goed dat kinderen door reclame bereikt worden tussen jeugdprogramma’s in.
Heel veel kinderen laten zich beïnvloeden door reclames o.a. door de reclame op tv en de reclamefolders die mensen thuis krijgen. Heel vaak zijn die folders ongevraagd bij je bezorgd, zo'n post die je ongevraagd krijgt heet 'junkmail'. Kinderen en jongeren worden om een aantal redenen beïnvloed door de fabrikanten:
Ten eerste omdat ze veel geld te besteden hebben.
Ten tweede omdat de kinderen veel invloed hebben op de aankopen van het gezin hier hang daar een overzicht van.

Één derde van de jeugd beslist mee over de aankoop van bijv. een computer. De laatste reden is dat kinderen veel geloven van wat er in een reclame verteld wordt. Veel jongeren en kinderen kopen dan alleen spullen van die reclames.

Reclame moet opvallen. Consumenten onthouden dan beter om welk product het gaat.
Reclame moet vooral kinderen aanspreken. Producenten vinden die groep juist heel belangrijk.

Niet alleen om het zakgeld dat ze krijgen, want dat is meestal veel te weinig om er flink aan te verdienen. Maar kinderen hebben meestal ook een grote invloed op de merken frisdrank, broodbeleg, snoep of zoutjes die er worden gekocht. Daar komt nog bij dat kinderen de consumenten van de toekomst zijn. Wat ze nu willen hebben kopen ze waarschijnlijk later, als ze wel meer geld hebben, ook.

http://www.companyconsulting.nl/00000195ab022a697/00000195ab0232fa0/index.html




0 – 4 jaar
Voor peuters is behaaglijkheid de belangrijkste behoefte: je op je gemak voelen in een veilige omgeving. Daarna is play belangrijk: spelen dus. Daarna is behulpzaamheid belangrijk, omdat het kind niet alles zelf kan.

4 – 8 jaar
Bij kleuters en oudere kinderen staat spelen op de eerste plaats. Daarna komen behaaglijkheid en connectie: samen met anderen dingen doen. Prestatie wordt voor kinderen in deze leeftijd steeds belangrijker


8 – 12 jaar
Spelen is voor deze kinderen niet zo belangrijk meer. In plaats daarvan zoeken 8 tot 12-jarigen vooral naar connectie in wat ze doen. Verder vervullen prestatie en autonomie (dingen zelf doen) een belangrijke plaats in hun behoeften.

Al deze dingen worden door reclamemakers meegenomen als ze een reclame gaan bedenken. Deze reclames hebben vaak verschillende effecten:

(…)

Eisen van kinderen
Kinderen zelf hebben eigenlijk weinig last van reclame. Dat komt doordat vooral jonge kinderen reclame zien als een kort programma en niet als een manier om iets te verkopen. Kinderen vinden belangrijk dat een reclame aan verschillende eisen voldoet:

* simpel
* kort
* duidelijk
* humor
* fantasie
* tempo

http://www.schooltv.nl/eigenwijzer/?vak=1540934&thema=1540888&onderwerp=1540884&item=941374&nr=2157348&template=templates%2Finfoblok.jsp



Wist u dat?

- Kinderen een hele interessante markt vormen
De Kidsmarketing markt in Nederland bestaat intussen uit 2,5 miljoen jongens en meisjes tussen de zes en twaalf jaar oud en wordt geschat op 200 miljoen Euro aan besteedbaar budget. Elk kind heeft per maand gemiddeld 12.17 Euro te besteden.

- Kinderen de aankoop van producten zwaar beïnvloeden.
9 op de 10 jongeren stelt de aankoop van bepaalde producten voor tijdens de wekelijkse boodschappen. De meerderheid van de ouders (84%) verklaart dat die aankopen worden aanvaard. Het gemiddelde voorschrijfpercentage per product is:

Snoep 97 %
Schoolmateriaal 80 %
CD, computerspellen, DVD, Hifi 70 %
Ontbijtgranen 67 %

(Bron OIVO, Belgie, www.oivo-crioc.org)

- Nederlandse ouders een eigen mening hebben over kinderreclame
55 procent van de Nederlandse bevolking van 15 jaar en ouder, zou reclame gericht op kinderen tot 6 jaar willen verbieden. 45 procent zou zelfs reclame op kinderen tot 12 jaar willen verbieden. Daarnaast wil nog eens 46 procent reclame via scholen als verboden beschouwen. (Bron: Intomart in opdracht van de Adformatie, weekblad over reclame, marketing en media, september 2003)

- De Nederlandse reclamecode het volgende zegt:
Reclame op televisie mag minderjarigen niet tot de aankoop van een bepaald product aanzetten door te profiteren van hun onervarenheid of hun goedgelovigheid.
Reclame op televisie mag minderjarigen niet rechtstreeks aanzetten tot het overreden van ouders of anderen tot de aankoop van producten waarvoor reclame wordt gemaakt.
(Bron: reclamecode Artikel 13.2)

- De Nederlandse politiek intussen ook actief is
Agnes Kant, fractielid, SP, heeft begin 2003 een verzoek aan de regering geplaatst om een experiment te houden met een reclamevrij jeugdblok, gebaseerd op de zorg dat jonge kinderen moeilijker onderscheid kunnen maken tussen fictie en werkelijkheid.

Medy van der Laan, D66, Staatsecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, heeft daarop op 18 november 2003 een reactie geschreven waarin zij niet pleit voor een reclameverbod, omdat dat tegelijkertijd de kwaliteit van kindertelevisie zou aantasten, maar waarin zij een aanscherping van de reclamecode, een verbetering van de zelfregulering van de reclame- en mediabranche door het bijdragen aan mediaopvoeding met lespakketten voor scholen, het vergroten van de weerbaarheid van kinderen als belangrijke alternatieven noemt.

http://www.reklamerakkers.nl/index.php?PageId=32

Geen opmerkingen:

Een reactie posten